
Hoe woning verwarmen in toekomst?
Hoe verwarmt men in de toekomst woningen en gebouwen? Welke oplossingen passen bij verschillende buurten? En wat betekent dat voor inwoners van de gemeente Wierden?
WIERDEN - Alle gemeenten in het land zijn verplicht om een warmteprogramma op te stellen waarin staat hoe men het gebruik van gas kan verminderen. De regering heeft landelijk het doel gesteld om in 2050 volledig aardgasloos te zijn. Ook de gemeente Wierden heeft hiervoor een ontwerp warmteprogramma opgesteld. Dit ontwerp ligt tot en met 18 juli ter inzage. In deze periode kunnen inwoners het plan bekijken en hierop reageren door een zienswijze in te dienen.
Inwoners zijn op 17 en 18 juni welkom om binnen te lopen, informatie op te halen en in gesprek te gaan met medewerkers van de gemeente en deskundigen op het gebied van energie besparen en verduurzamen.
“We willen inwoners meenemen, want dit kunnen wij als gemeente niet alleen." Wethouder Richard Kortenhoeven begrijpt dat het onderwerp vragen oproept. “De overstap naar andere manieren van verwarmen gebeurt niet van vandaag op morgen. We merken dat inwoners vooral behoefte hebben aan duidelijkheid. Wat betekent dit voor mijn woning, mijn buurt en mijn portemonnee? Met deze bijeenkomsten willen we inwoners op een begrijpelijke manier meenemen in wat we onderzoeken, welke keuzes er nog zijn en wat mensen nú al kunnen doen. Waarbij overigens in onze gemeente al de nodige woningen de overstap hebben gemaakt naar een warmtepomp.”
Tijdens de bijeenkomsten krijgen inwoners uitleg over waarom het ontwerp Warmteprogramma er ligt. Welke buurten als eerste worden verkend. Wat inwoners nu al kunnen doen om energie en kosten te besparen. Welke ondersteuning beschikbaar is. Wat het warmteprogramma precies is. En hoe inwoners later kunnen meedenken wanneer plannen concreter worden. Daarnaast zijn er ook diverse experts aanwezig bij wie inwoners terechtkunnen met vragen over bijvoorbeeld: isoleren, warmtepompen, subsidies, energiebesparing en andere verduurzamingsmaatregelen.
Wethouder Kortenhoeven benadrukt dat het warmteprogramma een plan voor de lange termijn richting 2050 is. "Er worden nu geen besluiten genomen over individuele woningen en niemand wordt verplicht om direct maatregelen te nemen.” De gemeente Wierden onderzoekt de komende jaren samen met inwoners en andere partijen welke oplossingen per buurt het beste passen. Daarbij kijken ze onder meer naar betaalbaarheid, technische mogelijkheden en draagvlak. "Juist daarom vinden we het belangrijk dat inwoners nu al mee kunnen praten”, aldus Kortenhoeven.
'inwoners meenemen, want gemeente kan dit niet alleen'