Extra oren bij de Luisterlijn

TWENTE - De Luisterlijn heeft al weken te maken met een toegenomen aantal bellers. Mensen nemen massaal contact op voor emotionele steun of gewoon een praatje. Een lichtpunt is dat er de afgelopen maand ruim 800 nieuwe vrijwilligers aan de slag zijn gegaan. Dankzij hun inzet kunnen alle extra oproepen worden beantwoord. Met behulp van een verkort opleidingstraject en een speciale ‘Coronapraatlijn’ kan de grote vraag worden opgevangen.

In deze tijd van beperking van het sociale contact, is de behoefte aan een luisterend oor groot. Door nieuwe vrijwilligers versneld (online) op te leiden hoopt de Luisterlijn zo veel mogelijk mensen te kunnen helpen. Deze vrijwilligers gaan de tijdelijke ‘Coronapraatlijn’ ondersteunen die speciaal is geopend voor wie even een praatje wil maken. Als je bezorgd bent, kun je op deze manier even je hart luchten. De dienst is te bereiken via het reguliere nummer van de Luisterlijn.

Verdubbeling
Doorgaans vinden er rond de 700-800 gesprekken per dag plaats. Inmiddels is dat aantal bijna verdubbeld tot zo’n 1200. Meer dan de helft van de gesprekken is gerelateerd aan corona. En een deel van de mensen die over corona bellen willen gewoon even iemand spreken, hun bezorgdheid uitspreken en iemand die luistert zonder te oordelen. De Luisterlijn is werkelijk overspoeld met aanmeldingen van mensen die zich (tijdelijk) willen inzetten. Voor een groot deel zijn dit mensen die in deze drukke tijd graag willen helpen nu ze zelf minder of helemaal niet kunnen werken. “Het is echt hartverwarmend om te zien hoeveel mensen willen helpen door er even te zijn voor een ander”, zegt Helen Maier, manager locaties en projecten. “Onze uitdaging was hoe deze nieuwe mensen snel, eenvoudig en met zo weinig mogelijk kosten in te zetten. Samen met onze telefoonprovider Cloud Contact kwamen we met de oplossing: een telefonieplatform, waarop elke nieuwe vrijwilliger vanuit huis kan inloggen. Hierdoor kunnen we meer mensen te woord staan die even hun hart willen luchten over de huidige situatie.”

Dag en nacht
De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een anoniem gesprek. Bel naar 0900-0767. Contact per e-mail kan via ehulp@deluisterlijn.nl. Chatten is ook mogelijk (tussen 10.00 en 22.00 uur) via www.deluisterlijn.nl.

Meer berichten